Nuffnang

Monday 17 December 2012

Dedaun

Salam rakan-rakan sekalian..setiap kali gua pulang ke kampung memang soronok sangat..ape tak nya setiap hari gua boleh shoot pelbagai jenis bunga..kalau nak Macro Spyder tu pula memang senang sangat-sangat  la..sebab Ibu gua sebenarnya gemar dengan bunga...pelbagai jenis tanaman bunga yang beliau tanam di sekeliling halaman rumah..

Gambar (tepi kiri) ini adalah salah satu pokok bunga tanaman Ibu gua..tapi gua tak tahu pula nak sebut apa sebab selalu sebut pokok bunga tapi tak ada bunga pun..daun je penuh..hehe..gua pun lupa nak tanya Ibu gua apa namanya..gambar ni adalah kelopak bunga (pandangan dari atas) pada awal penumbuhan ia seakan seperti bergulung-gulung dan apabila matang ia akan mengeluarkan kelopak yang cantik dan berkilat..


Gambar (tepi kanan) ini pula adalah susulan daripada gambar di atas..gambar ini menunjukkan daun tersebut telah hampir matang tahap penumbuhannya..yang menarik perhatian gua pada daun ini adalah terdapatnya sarang Spyder dan mangsanya yang masih ada pada pucuk daun ini..sampai dah naik reput mangsa tu..agaknya terlupa nak makan kot..hehe..satu lagi yang menarik pada daun ini adalah lengkukkan kelopak daunnya yang menarik dan berkilau apabila terkena pancaran cahaya matahari mahupun cahaya lampu..warna hijau daunnya juga cantik serta sejuk mata memandang..apa yang dimaklumkan kepada gua oleh rakan gua bahawa...jika kita sapukan minyak losyen (Baby Oil) pada daun ini..ia akan lebih berkilat dari asal..gua dah cuba memang berkilat.. :-)

No comments:

Post a Comment